A viharos első világháború után,
a ’20-as évek a Változás hurrikánja csapott le a világra. Megjelentek az első
autók, új zene, új táncok, új életstílus és nem utolsó sorban új divat hóbort.
Egy háború után természetesen az
emberek boldogok akarnak lenni, ezért az életmódjukat úgy alakították át, hogy
az a lehető legkellemesebb legyen: sport, cigaretta, koktélok. Ki ne vágyna
mindezekre?
A zenei stílusban is változás
történt. Dixieland és blues, a két újdonság ami most tűnt fel a zenei palettán.
Velük együtt jelentek meg a modern táncok: a sztepp, majd a charleston. Ezek, a
szalontáncokkal ellentétben, már mindegyik társadalmi réteg számára elérhetőek
voltak.
A nőideál is nagy változáson ment
át. Viszlát karcsú derék, hello fiús alkat! Már a nők is dolgozhattak, így
anyagilag függetlenné váltak a férfiaktól és ezt az életmódjuk is követte. Őket
hívták garçonne-nak. Az erős független nők, fiús testalkattal és fiús
frizurával, akik a fiatalságot hírdették. Élükön Coco Chanel-lel.
Így érkeztünk el az új divatig. Coco Chanel az egyik nagy példaképem, és emellett a mai napig a Chanel
divatház rajongója vagyok. Madmoiselle Chanel teljes mértékben a ’20-as évek új
eszményi nőalakjára tervezte ruha-csodáit. A múlt homályába veszett a
halcsontból készült fűző, és a bő szabásvonal hódított teret. Viszont megjelent
a míder, ami nagyban hasonlított a fűzőre, ellenben ezt a ruha alatt a mell
leszorítására használták, hogy még tökéletesebb legyen a fiús összhatás. Újabban
a ruhákat nem a mell alatt vagy a derékon, hanem a csípőn kötötték meg. Új
alsóruha jelent meg a trikó-kombiné. Ezeken az egyenes szabásvonalú ruhákon, az
art deco jegyében különös díszítések jelentek meg. Ellenben az éjszaka, a nők
kivirágoztak. Az estélyi ruhák tervezésében is megmaradt a bő szabás, ám itt
rojtokkal, flitterekkel, gyöngyökkel és hímzéssel tették elegánssá az
összhatást. Az aszimmetria és a hátsó mély kivágás tette még különlegesebbé
ezeket a darabokat. Az új szabású ruhákhoz, új anyagok dukáltak: tweed,
dzsörzé, matt selyem, krepp zsorzsett és az első műszálas ruhák is most
kerültek a kirakatokba. A fekete harisnyát felváltották a testszínűek. Az
uralkodó színek pedig a smaragdzöld, a kénsárga, a királykék, a bíbor illetve a
sárga.
Nézzünk körül a kiegészítők háza táján is. Divatba jöttek a hajpántok és
a cloche kalapok. A burát és a harang formájú fejfedőket féloldalt az arcukba
húzták. Az apró táskákat hónalj alatt hordták. Coco Chanel-nek köszönhetjük a
bizsukat. A turbán és a napernyő is az öltözködés alap darabjaivá váltak. A
cipők rendkívül nagy hangsúlyt kaptak. A félmagas sarkú cipők voltak a
legdivatosabbak, de a hárem papucsoknak is nagy rajongó tábora volt. A
különleges cipők a világos anyagok és a csillogóra festett bőr segítségével
jöttek létre. Viszont a legáltalánosabb alapanyagok a brokát, a szatén, a
selyem és a bársony lettek. A bakelitből, porcelánból és bőrből készült
cipősarkak akár egy-egy műalkotással is felértek.
Tehát a ’20-as évek a sima vonalú
ruhákkal, rojtos estélyikkel és a nők emancipációjával köszöntött be.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése