Újabb évtized, újabb
meglepetések. Ritkán mondjuk ki egy mondatban a hippi, diszkó és rock ’n’ roll
szavakat, de a ’70-es években ez a három kart karba öltve járt. Divattervezők
egy újabb csoportja bukkant fel, hogy kielégítsék a divatőrült vevők bővülő tömegét.
Így tűnt fel Givenchy, Oscar de la
Renta, Yves Saint Laurent és Karl Lagerfeld. Mellettük Ralph
Lauren is alkotott, igaz más közönséget célzott meg: a dolgozó nőt.
Ha azt mondom Elvis Presley
mindenkinek rögtön eszébe jut az 1970-es évek Amerikája. A féktelen élő zenés
bulik, a végtelen utazások Amerika szerte, természetesen csak és kizárólag
Cadillac-kel.
A tervezőket egyre inkább az utca
embere inspirálta, így nem meglepő, hogy a növényi díszítések, az etno minta és
a kötött kelmék hódítottak, mivel az emberek egyre többet és többet utaztak,
így egyre több kultúra művészete fonódott össze. Úgy vélem, hogy ha ebben az
évtizedben betekintettünk volna bárkinek is a ruhásszekrényébe egy valamit
biztosan megtaláltunk volna. A trapéznadrágot. Az anyaga vagy a mintája
teljesen mindegy volt a lényeg, hogy az alja minél szélesebb legyen. És persze
az sem volt hátrány, ha harsány színekben pompázott. Persze munkába senki sem
viselhette az extrémnek tűnő darabokat, így mindenki tartott a szekrényében
legalább egy nadrág kosztümöt. Annie Lennox volt az egyik, aki divatba hozta,
hogy a hölgyek is viseljenek férfi öltönyt vagy akár más férfias ruhadarabokat.
A diszkómánia megteremtette a
saját divatját. A fenékből alig takaró forró nacik (akár bársonyból is), elasztikus
anyagból készülő „testharisnyák” valamint a csőnadrágok. És mindezek a
ruhadarabok csillogó, sziporkázó, fémes, flitteres anyagokból készültek. A
diszkókban zenét is kellett játszani. Kik is voltak akkoriban népszerűek? ABBA,
Boney-M, ha csak a két legnagyobbat akarom megemlíteni. És melyik mai fiatal ne
ismerné őket? Ha nem is valljuk be, de azért titkon mindannyian hallgattuk és
táncoltunk is a dalaikra, hisz szüleink ezen nőttek fel.
A hippi életforma nem igazán
érintette kis hazánkat, de meg kell említeni, mert Amerikában rettentő nagy
kultusza volt, és manapság reneszánszát éli, ami nálunk is megjelent. Az
1960-as évek végén létrejövő de a ’70-es években beteljesedő utcai divat és
életforma a Vietnámi háború végét követelte. Nem hiába volt a mottójuk a mára
már hírhedt mondat: „Make love, not war”. És valóban a hippi közösségekben
mindegy volt, hogy ki vagy és honnan jöttél, a lényeg, hogy most éppen hol vagy
és van kit „szeretned” és van aki viszont „szeressen”. Az életmódjukhoz
hozzátartozott még a drogfogyasztás valamint a rebellis zene. Mind a két
szenvedélyüket ki élhették egy-egy fesztiválon, mint például a Woodstock.
De akkor most térjünk át a divatra, amit a hippiknek köszönhetünk. A buggyos ruhák, a rojtok, a virágminta, a trapéznadrág, az aprócska sortok és az, akár combközépig érő, csizmák. Ez az életvidám öltözködés megkövetelte a színeket, és a gigantikus méretű napszemüvegeket is. A hajpántokról és a batikolt ingekről nem is beszélve.
De akkor most térjünk át a divatra, amit a hippiknek köszönhetünk. A buggyos ruhák, a rojtok, a virágminta, a trapéznadrág, az aprócska sortok és az, akár combközépig érő, csizmák. Ez az életvidám öltözködés megkövetelte a színeket, és a gigantikus méretű napszemüvegeket is. A hajpántokról és a batikolt ingekről nem is beszélve.
Még egy nagyon fontos dolog van
ami létezett ebben az évtizedben, de a miénkben már rég nincsen meg. Akkor, nem
is olyan régen, a lányok még normális méretűek voltak, normális pocakkal,
fenékkel, mellekkel és narancsbőrrel és mégis ők voltak a „csillagok” akik a
címlapokon pózoltak. Ki ne szeretne ebben a korszakban élni?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése